EAMR
European Aero-Medical Repository / Alleen voor Klasse 1 keuringen.
Deze EAMR geldt alleen voor Klasse 1 keuringen. Het is een Europese Data Base waar alle klasse 1 keuringen inkomen die in de EASA landen plaatsvinden. Het is een Europese wetgeving. De keuringsartsen Klasse 1 moeten zich aan deze wet houden en wij gaan er ook vanuit dat de keurling meewerkt. Indien de keurling te kennen geeft niet akkoord te gaan met invoeren van de beperkte (niet-medische) informatie in de EAMR database, is afgifte van een Medical Certificate niet mogelijk. Voor alle duidelijkheid: Er staat géén medische informatie in de EAMR; zelfs niet of iemand brildragend is. De keuringsarts overtreedt de (EAMR) wet indien hij toch een Medische Verklaring afgeeft.
Alleen Klasse 1 Keuringsartsen / AME’s, die via ILenT bij EASA toestemming kregen tot EAMR, kunnen hun Klasse 1 keuringen invoeren en Klasse 1 piloten in deze Europese database opzoeken.
EASA – Afdeling EAMR stuurt de Klasse 1 vlieger toegangsgegevens zodat de keurling kan inloggen en (uitsluitend) zijn eigen data kan inzien. Ook ontvangt de keurling een persoonlijk EAMR nummer. Verzoek aan de Klasse 1 vliegers dit nummer (EAMR-ID: NL 0000000) te bewaren zodat het invoeren van de nieuwe gegevens bij de herhalingskeuring gemakkelijker is.
Op de EASA website leest u over EAMR
"The EAMR allows international exchange of information regarding the licensing authority of the applicant and the content of the medical certificate as well as tracing the historical changes in the status of the medical certificate. This was identified as an additional tool to enhance the flight safety by allowing traceability of the medical certificates as well as better oversight of the AMEs and the fulfilment of their obligations when examining foreign applicants, as well as to provide support to the NCA in their oversight and administrative work in the field of aviation medicine for commercial aviation.
The EAMR aims to facilitate the sharing of information regarding the medical certification of pilots (class 1 applicants) among Member States (medical assessors of the licensing authority, aeromedical examiners and aeromedical centers), while respecting patient confidentiality and ensuring protection of personal data."
Opzetten van een Europese database om letterlijk grensoverschrijdend informatie te delen is niet nieuw. Hier werd al vele jaren over nagedacht en er was ook reeds een eerder poging ondernomen.
Er zijn nog EASA landen die geen Empic gebruiken en ook landen waar alleen de grotere keuringsinstituten Empic gebruiken, maar de kleinere instanties niet. U kunt zich voorstellen dat in die landen op nationaal niveau al problemen kunnen zijn met het delen van vliegmedische keuringen.
De EAMR zou (misschien) niet nodig zijn indien binnen de EASA landen keuringsartsen / AME’s “eventjes” over de grens kunnen kijken in het Empic systeem van een ander EASA land. Dit is niet mogelijk. Uitwisselen van medische informatie van buitenlandse brevethouders verloopt uitsluitend via de autoriteiten van het land met de keuringsarts.
Het feit dat de AME niet in buitenlandse keuringen kan kijken, maakte het in het verleden gemakkelijk om misbruik te maken bij vliegmedische keuringen. Snel uitwisselen van informatie tussen de EASA landen was immers niet mogelijk. Dit klopt niet helemaal trouwens: Indien ik een vlieger Klasse 1 met bv een Frans Brevet keur en ik moet op grond van een medisch issue onderhandelen met de Franse Autoriteiten (CAA – FR / Franse “IlenT”) is het uitwisselen van informatie uitstekend. De Franse Autoriteiten en ik hebben een gemeenschappelijk belang: De vlieger in de lucht houden!
Ter info: Het brevet bepaalt waaronder de vlieger juridisch valt. Met een Frans brevet valt de vlieger onder de Franse autoriteiten en niet onder de Nederlandse IlenT - Medische Luchtvaart. Het brevethoudend land / licencing authorities verzamelt bovendien alle medische informatie en dus ook alle vliegmedische keuringen in welk EASA land die ook plaatsvinden. Indien een vliegmedische keuring plaatsvindt buiten het brevet-land dan moet de keuringsarts / AME de volledige keuringen opsturen naar de Licencing Authority waar het brevet uitgegeven is.
Keur ik een piloot met een buitenlands brevet, die nog nooit eerder in Nederland is gekeurd, is het niet mogelijk als keuringsarts in het keuringssysteem te kijken van een ander land. Onmogelijk dus om inzage te hebben in de eerdere keuringen. Informatie krijgen wij uitsluitend via de autoriteiten van het brevet – land (Licencing Authority) zoals ik hierboven reeds schreef. Ik kan dus een ECG of gehoortest en eerdere ingevoerde medische informatie niet controleren/ vergelijken met mijn keuringsresultaten.
De keuring kan echter wel plaatsvinden aan de hand van de ziektegeschiedenis/ anamnese, onderzoek, aanvullende onderzoeken en eerdere Medische Verklaring, brevet en ID. Daarna is het aan de Autoriteiten van het brevethoudend land om de keuring te checken. Mochten er ongeregeldheden vastgesteld worden, kan deze Autoriteit contact opnemen met de piloot.
Met de invoering van EAMR is beperkte, niet medische informatie beschikbaar voor alle EAMR geregistreerde Klasse 1 keuringsartsen in Europa. Voor details verwijs ik naar de EASA website via de link hierboven. Hierbij is de persoonlijke gegevens en keuringsdata en due date van belang.
Wat bedoel ik met misbruik? Hier een voorbeeld waaruit het belang van de EAMR blijkt
De 20-jarige keurling geeft bij de Initiële Keuring aan dat er sprake was van epilepsie. Sinds 2 jaar geen epileptische aanvallen meer met de voorgeschreven medicatie. Goedkeuring is volgens de EASA / EU-FCL regelgeving niet mogelijk.
Voordat de EASA landen begonnen met de EAMR bestond de mogelijkheid voor deze keurling om zich opnieuw initiële te laten keuren in een ander EASA land. Voor alle duidelijkheid: Dit is / was verboden bij de wet! U kunt maar één keer initieel gekeurd worden! Stel dat de nieuwe “initiële” keuring plaatsvond in Duitsland. Keurling verzweeg de eerdere initiële keuring in Nederland en afkeuring en zweeg over zijn medische voorgeschiedenis. Die keuring resulteerde dan in een goedkeuring. Vlieger in spe ontving een Medical Certificate met als Licencing Authority “Germany”. De vlieger viel dus onder de Duitse Autoriteiten en hij / zij startte de vliegopleiding. Zo gemakkelijk was het in het verleden voor introductie van EAMR. Zij/ hij kon zich bij vervolgkeuringen in elk EASA land laten keuren behalve in Nederland waar de vlieger als unfit in Empic staat en geen keuring aangemaakt kan worden.
Sinds invoering van het EAMR ziet de Duitse keuringsarts bij het invoeren van de data in de EAMR database dat de vlieger enkele maanden geleden afgekeurd werd in Nederland. De informatie dat de keurling eerder afgekeurd is, is voldoende reden voor de Duitse AME – keuringsarts om geen Medical Certificate af te geven.
Klasse 2 en LAPL vliegers worden (nog) niet in de EAMR database opgenomen.