Voor het maken van een afspraak kunt u via de website contact met mij opnemen.

 

Gaat het om een initiële keuring LAPL of Klasse 2 het verzoek om het Application Form van mijn website te downloaden.  Er is een Engels en Nederlands Aanvraag Formulier / Application Form en een digitaal Application Form. U weet mogelijk niet op alle vragen een antwoord. Die laat u open want ik neem de inhoud van het formulier stap voor stap door tijdens de keuring en vul samen met u de informatie in Empic (digitale keuringsprogramma van ILenT – Medische Luchtvaart).  Alle medische informatie vanaf de geboorte. Alleen vraag 103 en 130:  sinds de laatste vliegmedische keuring.

Indien buitenlands brevet moet alle informatie in het Engels ingevuld worden.  Alle toegevoegde informatie moet eveneens in het Engels.

 

De gevraagde informatie in het Application Form m.b.t. de medische voorgeschiedenis weet u uiteraard wel. Ook zou u reeds een blik kunnen werpen op het Mental Health Assessment formulier (klasse 2). Zie downloads. Bent u eerder in Empic – Nederland gekeurd dan vraag ik om toestemming om de eerdere keuringen te mogen inzien.  Hiervoor ondertekenen wij samen het ARR (Add Read Right). Dit signed ARR wordt aangehangen aan de keuring als bewijs voor ILenT - Inspectie.

Indien u eerder in Nederland gekeurd bent, staat u reeds in Empic en is het niet noodzakelijk om dit Application Form vooraf in te vullen.

Op de dag dat u de afspraak heeft, neemt u plaats in de wachtkamer op de tweede verdieping. U wordt daar opgehaald.

 

Bij de keuring dient u zich te identificeren met een geldig identiteitsbewijs of paspoort. Het rijbewijs wordt niet geaccepteerd, omdat er geen nationaliteit   op vermeld staat.

Van het ID of Paspoort wordt bij de eerste keuring een kopie gemaakt die toegevoegd wordt in EMPIC.  

Ook dient u uw brevet en eerder Medical Certificate mee te brengen.

 

Draagt u een bril en / of contactlenzen dan brengt u deze mee inclusief de reservebril en indien mogelijk het (laatste) brilrecept.    Opmerking: Komt u voor de initiële keuring en u bent brildragend, maar u heeft nog geen reservebril, dan dient u een reservebril aan te schaffen.  Een zonnebril mag geen reservebril zijn en contactlenzen evenmin. 

 

Gebruikt u medicijnen dan graag de medicijnen / doosje(s) of apotheekuitdraai meebrengen. 

 

Bij de keuring neem ik het ingevulde Application Formulier met u door en worden de gegevens ingevuld in het Application Form in Empic (digitale keuringsprogramma van ILenT Medische Luchtvaart). Zoals ik hierboven reeds schreef: bij herhalingskeuring, is het niet per se noodzakelijk om dit Application Form vooraf in te vullen. Doorlezen is wel te adviseren zodat u voorbereid bent waarnaar gevraagd wordt. Alle medische informatie vanaf de geboorte. Alleen vraag 103 en 130  sinds de laatste vliegmedische keuring.

Het definitieve Application Form wordt vanuit Empic geprint waarna u en ik   het ondertekenen.  Gescand en als PDF-Bestand toegevoegd  aan de keuring.   

 

Bij het lichamelijk onderzoek en de aanvullende onderzoeken zoals ECG, Audiogram, vingerprik (hemoglobuline bepalen) en urineonderzoek en visus/ gezichtsscherpte, vertel ik lopende het onderzoek de onderliggende reden ervan en  de betekenis van de bevindingen.

 

Om vertraging van de afgifte Medische Verklaring te voorkomen is het volgende van belang:

 

Meebrengen van aanvullende medische informatie is van essentieel belang. Ook ID, Brevet en  eerdere Medische Verklaring, brilrecept indien van toepassing. Indien buitenlands brevet dan dient de medische informatie in Engels te zijn.

 

Bij chronische aandoeningen, operatie(s), aandoening of stoornis van psychische of lichamelijke aard (ook in het verleden) dient informatie meegebracht te worden.  Dit vereist de regelgeving.  Al vele jaren is het voor iedereen eenvoudiger om medische informatie gratis te downloaden vanuit het ziekenhuis EPD (elektronisch patiëntendossier). Zelden  nog  dat bij de huisarts of specialist informatie aangevraagd moet worden. Indien er informatie voor u  aangevraagd moet worden, brengt uw specialist kosten in rekening.

 

Iedereen begrijpt dat voor een verstuikte pink jaren geleden, die door de huisarts behandeld is met een pleisterverband / spalkje geen “verslag” aangeleverd hoeft te worden. Ook niet voor de blindedarmoperatie 20 jaar geleden die ongecompliceerd verlopen is. Geen medische informatie over buisjes in de oren / amandelen verwijderen in de kindsheid zonder complicaties. Deze informatie wordt trouwens wel vermeld in het Application Form.

Bij aandoeningen zoals hart – vaataandoeningen, hartinfarct, kwaadaardige aandoeningen (ook indien volledig genezen verklaard), oogaandoeningen (laserbehandeling/ cataract – lensimplantatie), reumatische aandoeningen, psychische problematiek zoals ADHD / ADD/ depressie, ingrepen aan schouder / knie / heup / fracturen / rug  al of niet met bewegingsbeperking, dient informatie voor de volledigheid van het keuringsdossier, medische informatie aangeleverd te worden.  Recente behandelingen plaatsgevonden? Dan zijn brieven van de behandelaar(s) van belang voor de beoordeling van uw gezondheidstoestand aan de hand van de specialistische brieven.

 

Het niet aanleveren van medische informatie staat op de eerste plaats als oorzaak van vertraging  afgifte Medical Certificate. Graag tijdig beginnen met het verzamelen van deze medische informatie.

 

Voldoet de keuring aan de regelgeving, dan kan deze afgesloten worden met een Medical Certificate/ Medische Verklaring.  Als er een reden is om de keuring voor te leggen aan de Medische Beoordelaar van ILenT – Medische Luchtvaart dan moet het antwoord van de inspecteur worden afgewacht. Bij bepaalde aandoeningen kan de Inspectie ILenT – Medische Luchtvaart  limitations opleggen. In de EASA - EU FCL Regelgeving staat duidelijk beschreven wanneer de keuring ter beoordeling voorgelegd moet worden aan ILenT Medische Luchtvaart.

 

De volgende publicatie zou ik onder uw aandacht willen brengen:

 

Healthcare Avoidance in Aircraft Pilots Due to Concern for Aeromedical Certificate Loss

A Survey of 3765 Pilots

 

Hoffman, William R. MD; Aden, James PhD; Barbera, R. Daniel MD; Mayes, Ryan PhD; Willis, Adam MD, PhD; Patel, Parth; Tvaryanas, Anthony MD, PhD.

 

Journal of Occupational and Environmental Medicine 64(4):p e245-e248, April 2022.  

 

Results: 

 

  • A total of 3765 pilots were included in the analysis.
  • There were 56.1% of pilots (n = 2111) who reported a history of healthcare avoidance behavior due fear for losing their aeromedical certificate.
  • There were 45.7% who sought informal medical care (n = 1721).
  • 26.8% who misrepresented/withheld information on a written healthcare questionnaire for fear of aeromedical certificate loss (n = 994).

 

Conclusions: 

 

Aircraft pilots may participate in healthcare avoidance behavior related to fear of losing their aeromedical certificate.